Tuesday, 27 March 2012

Persediaan Mengajar Harian BM Tahun 4


PERSEDIAAN MENGAJAR HARIAN
BAHASA MELAYU

 
Tarikh                       :    23/3/12                               Masa             : 10:20am.-10:50a.m

Kelas                       :    4 Biru                                 Bilangan Pelajar   : 26 orang
Mata pelajaran        :    Bahasa Malaysia
Tema                       :    Makanan Berkhasiat Hidup Sihat

Tajuk                        :    Sayur-sayuran

Objektif                   :    Pada akhir pembelajaran ini, murid-murid  dapat :

                                    Objektif Am:  Membaca teks dengan  lancar  serta gaya sebutan  
                                                         dan intonasi  yang betul.

                                    Objektif Khusus:  Pada akhir pelajaran pelajar dapat:

                                        1. Menyenaraikan  jenis sayur dan contohnya

                            2. Membezakan sayur-sayuran dan buah-buahan

                            3. Menulis  2 jenis sayur-sayuran  dan buah-buahan

.       Pengetahuan Sedia ada  :  Pelajar pernah mendengar makanan seimbang dan 
                                                      mengetahui kepentingan menjaga gaya pemakanan.

        Konsep                            :    Makanan seimbang
                                                      jenis makanan berkhasiat , Jenis zat makanan.

,       Bahan                              :     Komputer, kad perkataan, petikan teks, kad  soalan

 Nilai                                 :     Menjaga kesihatan diri

 Kemahiran  Fokus         :   5.2 : Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan 
                                               intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara  
                                               yang dibaca 

Kemahiran Sampingan  :  1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan  semasa menjalankan sesuatu 
                                             transaksi dalam urusan untuk mendapatkan barangan dan 
                                             perkhidmatan
                                        8.1 Memabaca dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
                                              majmuk.
 
Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

   Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Set Induksi
( 5 minit)
Pemakanan sihat
.
1. Guru mempamerkan
    video
2. Guru mempamerkan      
     gambar makanan
( buah-buahan, sayur-
sayuran, makanan
 ringan.)

1. Murid melihat   
     video yang 
     ditayangkan.
2. Murid menjawab
soalan dikemukan
oleh guru.
Strategi /Teknik
Perbualan soalan seluruh kelas
Perkembangan
( 5 minit)
Jenis-jenis  Makanan Seimbang
1. Guru  menerangkan 
   jenis-jenis makanan
   seimbang, yang 
   membekalkan
i. kabohidratat
ii. zat galian
iii. protein
iv. kalsium
1 Murid menampal   
  kad    perkataan   
  contoh   jenis- jenis     makanan seimbang 
  pada papanhitam
  mengikut jeniszat
  dengan bimbingan
  guru.

Panduan / gambar
buku teks
Perkembangan
( 15 minit)
Petikan teks
( Sayur-sayuran)


1.Guru mempamerkan   gambar sayur-sayuran
dan buah-buah
2. Guru memberi 
penerangan jenis-
    jenis  sayur dan     
    contoh
3.Guru mempamerkan
     kosa kata.
4. Guru membaca   
     teks dan  diikuti
 oleh murid
5. Gurumembahagikan
Murid kepada 4
kumpulan.
5. Guru mengedarkan 
    lembaran  kerja
6. Guru sebagai   
    pembimbing


1. Murid diberi teks ‘
   Sayur-sayuran.
2. Murid membaca 
kosa kata yang
dipamerkan .
3. Murid membaca   
 teks mengikut     
intonasi dan       
pamerksebutan 
yang betul dan kuat
di dalam kelas       
secara berkumpul-     an dan individu
    mengikut   
   perenggan 
4. Murid memberi   
   maklum balas   
   mengenai gambar 
   atau  petikan yang      dibaca.
5. Wakil kumpulan
 setiap kumpulan  
dikehendaki 
menampalkan  
jawapan pada
   papan hitam
6. Kumpulan yang  
    cepat dan lengkap
    bersama jawapan
akan diberikan 
    ganjaran 



Penutup
( 5 minit)
Membuat rumusan isi pelajaran
1. Guru menyoal murid  
     tentang  perkara  
     yang  dipelajari.
2. Guru membuat 
kesimpulan tentang
pelajaran yang 
disampaikan
3.Guru memberi pujian  
   dan dorongan kepada
murid supaya  
   berusaha membaiki   
   pembacaan
4. Guru memainkan 
    rakaman lagu
   
1. Murid merumuskan
     pelajaran dengan 
     menyatakan nilai- 
     nilai  murni.
2. Baca kosa kata  
    sebagai  
    pengukuhan.
2. Murid mendengar 
rakaman lagu “ 4
Sihat 5 Sempurna”




Mencatat

 Refleksi  :  P & P  berjalan lancar. Objektif P&P tercapai. Murid-murid melibatkan diri  
                    secara  aktif  dalam aktiviti yang dirancang kerana kali pertama melihat video
                    dan gambar power point yang disediakan. Murid-murid dapat menyatakan 
                    jenis-jenis sayur- sayuran dan cara pemakanan untuk mengekalkan kesihatan 
                    kerana mereka telah  mempunyai   pengetahuan dan pernah  melihat atau
                    membaca melalui  akhbar dan majalah. 



Lampiran
 Lampiran 1

                                                   Latihan Pengukuhan 



  Nama : __________________                           Tarikh:_________________

1.  Apakah jenis makanan yang perlu kita kurangkan  pengambilannya?
             
    i______________________________________

ii. _____________________________________

2. Sayur-sayuran dan buah-buahan kaya dengan
i__________________________

     ii._________________________ 
                                 
 3. Nyatakan jenis sayur dan contoh-contohnya.
          

              Jenis Sayur
       Contoh Sayur
a. Sayur jenis pucuk
daun ubi, pucuk paku
b. Sayur jenis bunga

c. Sayur jenis buah

d. Sayur jenis kekacang

e. Sayur jenis akar





       Lampiran 2
                                                                                                       
          Lihat gambar makanan di  bawah dan tuliskan jenis zat   
           makanan  tersebut.              
                     
                          1.
                                                
                         
                                                   __________________________________
                                2.         
                                               
                                                ___________________________________
    
                                   3.
                                    _

                                               ______________________________________

                                 4
                                              


                                               _______________________________________





 Lampiran 1

3 comments:

  1. Perancangan P&P anda sangat rapi. Mempunyai lembaran kerja yang sesuai untuk murid. Objektif pembelajaran ditulis dengan baik dan dapat diukur degnan jelas dan eksplisit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih, cikgu Chu.Saya memang mengambil masa untuk menyediakan rancangan ini kerana saya beranggapan kalau hendak buat biarlah buat yang terbaik.

      Delete
  2. Persediaan yang rapi dan terancang. Gambar latihan pengukuhan cantik dan menarik. Tahnaih, satu usaha yang baik.

    ReplyDelete