PERSEDIAAN MENGAJAR HARIAN
BAHASA MELAYU
Tarikh : 23/3/12 Masa : 10:20am.-10:50a.m
Kelas : 4
Biru Bilangan
Pelajar : 26 orang
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tema : Makanan
Berkhasiat Hidup Sihat
Tajuk : Sayur-sayuran
Objektif : Pada akhir pembelajaran ini, murid-murid dapat :
Objektif Am: Membaca teks dengan lancar
serta gaya sebutan
dan intonasi yang betul.
Objektif
Khusus: Pada akhir pelajaran pelajar
dapat:
1. Menyenaraikan jenis sayur dan contohnya
2. Membezakan sayur-sayuran dan buah-buahan
3. Menulis
2 jenis sayur-sayuran dan
buah-buahan
.
Pengetahuan Sedia ada : Pelajar pernah mendengar makanan seimbang dan
mengetahui kepentingan menjaga gaya pemakanan.
Konsep
: Makanan
seimbang
jenis makanan berkhasiat , Jenis zat makanan.
, Bahan : Komputer,
kad perkataan, petikan teks, kad soalan
Nilai : Menjaga kesihatan diri
Kemahiran
Fokus : 5.2 : Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan
intonasi yang betul dan lancar
serta memahami perkara
yang dibaca
Kemahiran Sampingan : 1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan sesuatu
transaksi dalam urusan untuk mendapatkan barangan dan
perkhidmatan
8.1 Memabaca dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|||||||||||||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||||||||||||||
Set Induksi
( 5 minit)
|
Pemakanan
sihat
.
|
1.
Guru mempamerkan
video
2.
Guru mempamerkan
gambar makanan
( buah-buahan, sayur-
sayuran, makanan
ringan.)
|
1. Murid melihat
video yang
ditayangkan.
2. Murid menjawab
soalan dikemukan
oleh
guru.
|
Strategi /Teknik
Perbualan soalan seluruh kelas
|
||||||||||||
Perkembangan
( 5 minit)
|
Jenis-jenis Makanan Seimbang
|
1. Guru menerangkan
jenis-jenis makanan
seimbang, yang
membekalkan
i. kabohidratat
ii. zat galian
iii. protein
iv.
kalsium
|
1 Murid menampal
kad
perkataan
contoh
jenis- jenis makanan seimbang
pada papanhitam
mengikut jeniszat
dengan bimbingan
guru.
|
Panduan / gambar
buku
teks
|
||||||||||||
Perkembangan
( 15 minit)
|
Petikan
teks
( Sayur-sayuran)
|
1.Guru mempamerkan gambar sayur-sayuran
dan buah-buah
2. Guru memberi
penerangan jenis-
jenis sayur dan
contoh
3.Guru mempamerkan
kosa kata.
4. Guru membaca
teks dan diikuti
oleh murid
5. Gurumembahagikan
Murid kepada 4
kumpulan.
5. Guru mengedarkan
lembaran kerja
6. Guru sebagai
pembimbing
|
1. Murid diberi teks ‘
Sayur-sayuran.
2. Murid membaca
kosa kata yang
dipamerkan .
3. Murid membaca
teks mengikut
intonasi dan
pamerksebutan
yang betul dan kuat
di dalam kelas
secara berkumpul- an dan individu
mengikut
perenggan
4. Murid memberi
maklum balas
mengenai gambar
atau petikan yang
dibaca.
5. Wakil kumpulan
setiap kumpulan
dikehendaki
menampalkan
jawapan pada
papan hitam
6. Kumpulan yang
cepat dan lengkap
bersama jawapan
akan diberikan
ganjaran
|
|||||||||||||
Penutup
( 5 minit)
|
Membuat rumusan isi pelajaran
|
1. Guru menyoal murid
tentang
perkara
yang dipelajari.
2. Guru membuat
kesimpulan tentang
pelajaran yang
disampaikan
3.Guru memberi pujian
dan dorongan kepada
murid
supaya
berusaha membaiki
pembacaan
4. Guru memainkan
rakaman lagu
|
1. Murid merumuskan
pelajaran dengan
menyatakan nilai-
nilai murni.
2. Baca kosa kata sebagai pengukuhan.
2. Murid mendengar
rakaman lagu “ 4
Sihat 5 Sempurna”
|
Mencatat
|
||||||||||||
Refleksi : P &
P berjalan lancar. Objektif P&P
tercapai. Murid-murid melibatkan diri
secara
aktif dalam aktiviti yang dirancang kerana kali
pertama melihat video
dan gambar power point yang disediakan. Murid-murid dapat menyatakan
jenis-jenis sayur- sayuran dan cara pemakanan untuk mengekalkan kesihatan kerana mereka telah mempunyai pengetahuan dan pernah melihat atau membaca melalui akhbar dan majalah.
Lampiran
Lampiran 1Latihan Pengukuhan Nama : __________________ Tarikh:_________________ 1. Apakah jenis makanan yang perlu kita kurangkan pengambilannya?
i______________________________________
ii.
_____________________________________
2.
Sayur-sayuran dan buah-buahan kaya dengan
i__________________________
3.
Nyatakan jenis sayur dan contoh-contohnya.
Lampiran 2 makanan tersebut. 1. __________________________________ ___________________________________ _ ______________________________________ 4 _______________________________________ |
Lampiran 1
Perancangan P&P anda sangat rapi. Mempunyai lembaran kerja yang sesuai untuk murid. Objektif pembelajaran ditulis dengan baik dan dapat diukur degnan jelas dan eksplisit.
ReplyDeleteTerima kasih, cikgu Chu.Saya memang mengambil masa untuk menyediakan rancangan ini kerana saya beranggapan kalau hendak buat biarlah buat yang terbaik.
DeletePersediaan yang rapi dan terancang. Gambar latihan pengukuhan cantik dan menarik. Tahnaih, satu usaha yang baik.
ReplyDelete